Moeten journalisten aan ‘personal branding’ doen?

Nieuwe Media en personal branding

social_media-find-me

Sommigen onder jullie vragen zich misschien af wat personal branding precies is? Absoluut geen domme vraag. Hoewel velen de term wel al eens horen vallen hebben, is niet iedereen er actief mee bezig. Personal branding is het benadrukken van je persoonlijkheid en kwaliteiten met oog op het bevorderen van je professionele carrière. Zoals Brenna Collins aangeeft, is het gebruik van de term personal branding de laatste jaren sterk toegenomen. Dit heeft volgens Collins alles te maken met de komst van de nieuwe media. Nieuwe en (vooral) sociale media hebben ervoor gezorgd dat het cultiveren van een personal brand veel gemakkelijker en bijgevolg ook noodzakelijker geworden is. In haar onderzoek benadrukt Collins het belang van het cultiveren van een personal brand voor je professionele carrière. Sinds de komst van de nieuwe en sociale media bestaat voor werkgevers de mogelijkheid om informatie van (potentiële) werknemers te gaan opzoeken via het internet. Volgens Collins is het voor werknemers en werkzoekenden bijgevolg ook essentieel geworden dat zij zichzelf gaan promoten via het internet.

Personal branding als vereiste voor de journalist

Heel wat mediaexperts delen de mening dat personal branding ook voor journalisten een vereiste is geworden. Zoals Jennifer Gaie Hellum op de blog van Brazencareerist.com aangeeft, heeft de crisis in het medialandschap ervoor gezorgd dat personal branding ook voor journalisten heel belangrijk is geworden: “For many journalists, the changing media landscape’s effect on employment dynamics – from long-term job security to professional nomadism – requires proactive management of their careers.”

imagesZowel de economische crisis als de crisis in de mediasector lijken er inderdaad voor gezorgd te hebben dat een job vinden als journalist niet zo evident is. Volgens Hellum is het als aspirant-journalist dus een kwestie van opvallen in de massa, en dat is ook precies waar personal branding om draait: “Personal branding is fundamentally about how to distinguish yourself from those with whom you share general characteristics. That is to say, your brand is your intrinsically unique set of qualities that give you value.”

Het grote voordeel van personal branding is dus dat het je kan helpen om een carrière als journalist aan te vangen. Maar ook tijdens je journalistieke carrière lijkt personal branding belangrijk te blijven. Zoals Frank De Graeve aangaf tijdens zijn gastcollege aan de Hogeschool-Universiteit Brussel, gebruiken al heel wat journalisten nieuwe en sociale media om bekendheid te verwerven. Ze doen aan personal branding, want ze gebruiken nieuwe technologieën om zichzelf en hun werk te promoten, om aan het brede publiek te laten weten waarvoor zij en hun werk staan. Op deze manier slagen heel wat journalisten erin een vast en trouw publiek te vergaren.

Op zijn blog Base Check verwijst ook Christian Remon, een account executive voor Porter Novelli te Brussel, naar de relatie die journalisten die aan personal branding doen opbouwen met het publiek, de consument:

“Frankly, I can’t possibly think of a better way than to let journalists syndicate the good content they and their colleagues produce and engage in a discussion afterwards. This leads to more active engagement from the audience and helps build long-term relationships with them as a consumer.”

Personal branding als gevaar

Hoewel personal branding door velen als een steeds grotere vereiste voor journalisten wordt beschouwd, staan ook heel wat mensen uit de mediawereld nog steeds sceptisch tegenover het fenomeen. Op haar blog Teaching Online Journalism verwijst Mindy McAdams, professor online journalistiek aan de University of Florida, bijvoorbeeld naar de volgende uitspraak van Washington Post columnist Gene Weingarten:

“When I was a hungry young reporter … [my goals were]: 1) Get great stories that improve the world. 2) Get famous. 3) Get doe-eyed young women to lean in close and whisper, ‘Take me.’ Note the order. First came the work. Now, the first goal seems to be self-promotion — the fame part, the ‘brand.’ That’s because we know that, in this frenetic fight for eyeballs at all costs, the attribute that is most rewarded is screeching ubiquity, not talent.”

Mindy McAdams wijst erop dat het plaatsen van beroemdheid voor het werk en de kwaliteit van het journalistieke product wel vaker gevreesd wordt wanneer het gaat over personal branding door journalisten. Hoewel zij een voorstander is van personal branding door journalisten, benadrukt zij toch ook dat: “It’s very important that new or would-be journalists take Weingarten’s point to heart. There won’t be anything to be branded unless you have some substance to market, and that means much more than a talent for writing glibly.”

Christian Remon verwijst op zijn blog Base Check naar een gelijkaardige sceptische houding tegenover personal branding in de journalistiek:

“Pol Deltour, national secretary of the Vlaamse Vereniging van Journalisten, stated that Twitter is a threat to the journalist’s personal brand and a danger for the credibility of the media he is working for. In his eyes, social media changes the way journalists are perceived: as marketers rather than journalists.”

Zelf is Remon het hier niet mee eens. Volgens hem zijn alle journalisten een merk, want zij zijn het gezicht of de stem van elk mediakanaal. Hij stelt dan ook dat we vertrouwen moeten hebben in de journalisten, dat ze hetzelfde gezond verstand dat ze in hun werk hanteren ook online zullen gebruiken.

Personal-Branding-LinkedIn-10-Mistakes-to-AvoidDergelijk blind vertrouwen is toch ook weer niet zo evident. Op sociale mediasites zijn blunders vrij vlug gemaakt, en ze worden ook onmiddellijk geopenbaard aan een heel groot publiek, wat iemands carrière ook weer kan schaden i.p.v. bevorderen. (Denk bijvoorbeeld maar aan de Twitter-blunder van CD&V-politicus Yves Leterme.) Op de blog van Brazencareerist.com geeft Jennifer Gaie Hellum dan ook volgend advies mee: “be smart about what you post on social networks and Twitter. Whether you consider it personal or professional, it all affects your brand.”

Personal branding: ja of nee?

Is het nu noodzakelijk om als journalist aan personal branding te doen of niet? Ik ben er in ieder geval nog niet helemaal uit… Enerzijds lijkt het erop dat het voor journalisten in spe steeds belangrijker wordt indien zij een vaste plek binnen de sector willen verwerven. Anderzijds zijn er toch ook enkele gevaren verbonden aan zo sterk persoonlijk aanwezig zijn op het internet als journalist. Daarnaast lijkt personal branding mij ook iets dat niet voor iedereen is weggelegd. Als je het mij vraagt kan je best een eerder terughoudend persoon zijn die zich liever op de achtergrond houdt, maar toch over een kritische houding en een vlotte pen beschikken…

Bronnen

[1] Collins, B. (2012). The Importance of Personal Branding: Uses of Personal Branding for Career Developments and Success (ongepubliceerde bachelorproef). California Polytechnic State University, San Luis Obispo, Verenigde Staten.

[2] De Graeve, F. (2012) Journalistiek in 2013 [gastcollege] [powerpointpresentatie]. Brussel: Hogeschool-Universiteit Brussel.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s